Op 11 februari 2017 was er een voorstelling in het Evertshuis in Bodegraven.
Ap Quist selecteerde, rangschikte en arrangeerde enkele duizenden foto’s uit
zijn collectie en bracht dit samen tot een avondvullend programma. Dit was
het eerste van een aantal unieke projecten:
Project ApArt
De voorstelling vertelt een verhaal over hout, steen en metaal. Een drieluik dus, dat tot de verbeelding spreekt en waarin er op een unieke manier werd gekeken naar de verschillende (natuurlijke) materialen. “Een soort driegangenmenu. De hoofdmoot is beeld. De passe partout is de live muziek, waarmee het geheel wordt omlijst.”
Aan de voorstelling werkten 6 muzikanten mee,
een pianist, gitarist, drummer basgitarist en twee blazers, alsmede een verteller, een voice-over en een zangeres.
Het mooie aan het geheel is dat er op een hele mooie manier een soort tweede laag ontstaat. Dat is de link naar wat jij er bij ziet of bij voelt. Verhalen, gevoel. Iedereen zal het op z’n eigen manier ervaren.”
De muziek is deels in de voorstelling verwerkt en wordt deels live uitgevoerd.
Ap begon al in 2012 aan het project. “Het is geen a tot z project” zo vertelt hij. “Eigenlijk ben ik achteraan begonnen. De letters waren er, maar het verhaal nog niet.” Er is vier jaar met passie aan het geheel gewerkt. Het idee ontstond toen Ap merkte dat hij veel foto’s had waar hij ‘íets mee wilde’. Foto’s van imperfecties en verval spreken altijd al tot de verbeelding van Ap en vormen ook een grote inspiratie voor de complicatie die nu is ontstaan. “Vrij spontaan heb ik over de beelden gefilosofeerd met Kees van de Waarden” legt hij uit. “Tot hij met het idee kwam van het drieluik van hout, steen en metaal. Daarna viel alles langzaam op z’n plek.